woensdag 22 december 2010

Minder rimpels door verzadigd vet

Minder rimpels door verzadigd vet

Verzadigd vet is jarenlang als onterechte veroorzaker van o.a. hart-en vaatziekten bestempeld.  Nu blijkt dat je er ook nog een fraaie(re) huid van krijgt en dat is natuurlijk mooi meegenomen!
Er is onderzoek gedaan naar de elasticiteit en hydratatie van de gezichtshuid van vrouwen. De vrouwen die meer verzadigd vet eten hadden minder rimpels.
In primitieve culturen zoals in Afrika of Zuid-Amerika is verzadigd vet een groot onderdeel van de voeding. Van de dieren die ze vangen wordt als eerste het vet opgegeten. Verder staan tropische oliën zoals kokosolie en palmolie op het menu.
Verzadigde vetten worden bij elke maaltijd genuttigd en de mensen hebben een mooie huid en glanzend haar. Vrouwen van middelbare leeftijd zien er jaren jonger uit dan ze in werkelijkheid zijn.

(Een goede vriendin van mij uit Suriname heeft de allermooiste, rimpelloze (!) huid die ik ooit heb gezien. En ze is 52 jaar!)
In Nederland proberen we nog steeds zo vetvrij mogelijk te eten. En de verzadigde vetten zijn voor ons al helemaal uit den boze. Geheel onterecht dus.
Verzadigd vet is heel natuurlijk. Zelf eet ik dagelijks een paar eetlepels kokosolie in mijn ontbijt en gebruik het ook regelmatig als gezichtsmasker. Dus ik zou zeggen; haal eens een pot extra vierge kokosolie bij de natuurwinkel en eten en smeren maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten